Na de vakantie pakken Ando en Stijn vol goede moed de draad weer op. De laatste platen moeten er tegen aan. Stijn is bezig met het uitstroken nodig voor de volgende plaat die door Ando op maat wordt gesneden.



Omdat Ando, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, te kampen krijgt met een metaalsplinter in zijn oog, ligt het werk aan de scheepshuid enige tijd stil. Geen nood. Stijn begint alvast aan de ontmanteling van het roerblad. Daar komt hij een aantal verrassingen tegen. Zo blijkt het roer een samenraapsel van stukken plaatwerk die afwisselend zijn geklonken of gelast. Verder komt er ook nog een brede houten plank tevoorschijn die tussen twee platen zat, waarschijnlijk ter versteviging en opvulling. Op de foto draagt Stijn het oude plaatwerk weg en bekijkt daarna rustig de opmerkelijke basisconstructie van het roer.


Opnieuw een stilleven. Het zijn mallen die alvast klaar liggen voor het krommen onder de pers van de volgende plaat.



Als Ando’s oog weer een beetje is genezen, wordt het werk aan de huid hervat. Hij meet uit waar de letters, die met de mallen corresponderen, met krijt op de plaat moeten worden gezet.


Drukken maar . . . . .


Ando heeft niet alleen de letters erop gezet. Hij heeft ook zones aangegeven waar de stempel moet worden gezet voor de juiste kromming.


Als ook die plaat er tegenaan zit komen de laatste stroken aan stuurboordzijde aan de beurt. Door de opening is nog net een doorkijkje naar de binnenkant van de kim aan bakboord. Het zal niet lang meer duren of ook dit spannende doorkijkje is verdwenen.


En inderdaad, niet veel dagen later is de huid bij de kop aan stuurboord bedekt. Ando last de naden zorgvuldig dicht. En dan is het nog een kwestie van de allerlaatste stukken plaatwerk aanvullen.


Onverminderd blijft gelden: wat er aan stuurboord plaatsvindt, gebeurt ook aan bakboord. Ook hier is weer een nieuwe plaat in de huid gezet. De merktekens van de mallen C en D staan nog vermeld. Ook deze zijden van ’t Vertrouwen zal binnenkort worden gedicht.


Toch klopt wat er bij de vorige foto gesteld wordt, niet helemaal. Zo stiekempjesweg is dicht bij het achterschip een beun aangebracht, voor het koelwatersysteem van de toekomstige nieuwe motor. Het gat zit alleen aan bakboordzijde.

BACK