Het Statenjacht De Utrecht en fietsboot de Eemlijn hebben veel met elkaar gemeen. Beide schepen zijn een fenomeen. Ze worden in de vaart gehouden door een hechte groep enthousiaste vrijwilligers. Beide schepen zijn actief in de toeristische sector en hebben een lange historie.

De Eemlijn

De Eemlijn werd in 2002 gekocht door gemeenten langs de Eem, de Rabobank, het Waterschap en nog enkele geldschieters. Het motorschip heette toen nog Mobydik 2 en was ingericht als partyschip. Vervolgens werd het schip geschonken aan de Stichting Eemlijn. Deze stichting kreeg daarbij twee opdrachten mee: 1) een passagiersdienst over de Eem opzetten als toeristische attractie voor fietsers en wandelaars in de Eemvallei en ’t Gooi, met diverse op- en afstappunten tussen Amersfoort en om-en-om, Spakenburg of Huizen. 2) De Stichting moest zichzelf financieel bedruipen. Die opzet is gelukt en dankzij de inzet van een enthousiaste groep vrijwilligers bestaan de Eemlijn en de zomerse passagiersdienst nog steeds. Jaarlijks maken er zo’n 8.000 tot 10.000 passagiers gebruik van. In het seizoen van 2013 verwelkomde de Eemlijn haar 100.000ste passagier!

De Eemlijn vaart van half april tot half oktober. Aan boord wordt thee, koffie en andere dranken geserveerd en voor de trek: soep of een tosti.

Scheepshistorie

De Eemlijn liep in 1929 onder de naam Stad Genemuiden II als motorschip van stapel bij scheepswerf Van Goor en Spiekman in Zwartsluis. De Stad Genemuiden II behoorde met de nr. I tot de bescheiden vloot van Piet Visscher uit Genemuiden. Ze werden de Pietteboten genoemd en onderhielden geregelde vracht- en passagiersdiensten in de regio. De 60 ton metende nr. II (22,45 m. lang en 4,52 m. breed) was sterkgebouwd met dubbel geklonken plaatwerk, berekend op zwaar water. Naast stukgoed bestond de vracht soms ook uit vee dat benedendeks werd gestald.

Tijdens het zomerseizoen voer De Stad Genemuiden II ‘s zaterdags met toeristen van Zwolle naar het eiland Urk. Er konden maximaal 200 passagiers aan boord. Die zaten bovendeks, al dan niet onder een tent. Achterop stond een houten stuurhut. Tijdens de Tweede Wereldoorlog toen buslijnen nauwelijks nog functioneerden en een schaarste aan brandstof was ontstaan, onderhielden de Pietteboten passagiersdiensten tussen Genemuiden en omstreken. Na de oorlog bleef de Stad Genemuiden II actief in het toeristenvervoer. In 1968 werd ze verkocht aan iemand uit Blokzijl.

Uit de meting in 1977 door de Scheepsmetingsdienst blijkt dat het schip Noord West Overijssel was genoemd. De eigenaar was in die tijd vermoedelijk Rederij Tissot die dagtochten over de Overijsselse Vecht organiseerde. De scheepsmeting uit 1986 geeft aan dat de scheepsnaam opnieuw was veranderd, in Mobidik 2. Wellicht was zij rond die tijd omgebouwd tot partyschip. In 2002 kwam het schip in handen van de huidige eigenaar, de Stichting Eemlijn. De scheepsnaam veranderde in Eemlijn. De opbouw werd aangepast aan de functie van fietsboot. In 2003 werd een boegschroef geplaatst. Zeven jaar later werd de motor vervangen door nieuwe Scania van 170 pk, met hydraulische stuurbekrachtiging.

Plek voor vrijwilligers

De Eemlijn kwam half oktober 2017 bij de Museumwerf voor groot onderhoud. Alles wordt grondig aangepakt. Als alles meezit blijft het schip bij de werf tot rond de jaarwisseling. De vrijwilligers van de Eemlijn doen veel schilderwerk en schoonmaakwerk in eigen beheer. Vrijwilliger Cees van Dam: “Zo houden we de kosten laag. Het kaartje voor de passagiers op de Eemlijn kunnen we daardoor zo goedkoop mogelijk houden en kunnen we veel mensen een betaalbare, leuke dag aan blijven bieden.”

In de enthousiaste club vrijwilligers is nog plaats voor een aantal schippers. Heeft u vragen of wilt u zich aanmelden, neem dan contact op met info@eemlijn.nl. Voor meer info over de lijndienst zie www.eemlijn.nl. Vrijwilligers en Bootsmaatjes van de Museumwerf krijgen korting op een tocht met de Eemlijn na afgifte van de coupon uit de Nieuwsbrief van december 2017.

Bronnen:

  • ‘Het Erfgoed der Vaderen – een cultuurhistorische beschrijving van de stad Genemuiden’, door Henk Beens
  • Stichting Eemlijn
  • Het Historisch Bedrijfsvaartuig / Scheepsmetingsdienst
BACK