Het schip is gebouwd bij scheepswerf “De Nijverheid” van G. Barkmeyer en Zn. te Aalsum. De werf lag direct buiten de stadsgracht van Dokkum. Na annexatie lag de werf dan ook in Dokkum. Tekst uit het werfboek: “Schepen te water gelaten in 1916″: “Aakje Hoop op Zegen, 18 last 36 ton van der Wal Leeuwarden.”

Het schip is te water gelaten als 5 Gebroeders. Er werd o.a. afbraak van huizen mee vervoerd. Op 10 juni 1922 werd het schip verkocht aan Johannes Reidinga uit Terhorne. Hij vervoerde er o.a. terpaarde, stront en hooi mee. Toen het varen met een 35-tons scheepje niet meer lonend was werd de den opgehoogd en werd het schip als woonschip gebruikt. Direct na de oorlog werd het schip verhuurd voor charter. Dit kostte toen fl. 250,- per week.

Op een van de foto’s uit die tijd zijn 17 gasten te zien. In die tijd verhuurde hij zich ook aan een baggermaatschappij en sleepte het schip met de baggermolen mee door Nederland. Hij is in die tijd o.a. op de Lek, de IJssel en in Woerden geweest. Toen er een jongen geboren werd, is het schip naar hem genoemd: Atze.

In 1949 werd de Atze verkocht aan dhr. Vermeer, de directeur van de Gero fabrieken. In 1952 is het schipweer verkocht, aan dhr. Hammes. Hij zette er een busachtige opbouw op en ging erop wonen in Nieuwkoop, tot 1976. In 1976 werd het schip verkocht aan dhr. Olthuis. Hij voer ermee naar Hellevoetsluis. Hij verkocht het in 1980 aan Dhr. Haquebord en zonen en dhr. Borgeman, allen uit Dokkum. Zij hebben een start gemaakt met de restauratie. Het schip werd echter als een open kale bak afgemeerd in de Nieuwe Zwemmer, regende vol en zonk half over bakboord. Ze moesten het in 1984 verkopen. Dhr. Witteveen kocht het en gaf een tweede aanzet tot restauratie. Het werd echter half werk en in 1986 lag het schip te koop in Heeg.

Toen werden wij, Johan Sloots en Monique Molhuizen, eigenaars en noemden het Andante Grazioso. Wij hebben de zaken voortvarend aangepakt: nieuwe ongestaagde mast, giek, zwaarden, luikenkap en zeilen (drents tuig), alles volgens de oude foto’s die we hadden. In 1996 kreeg het schip de naam Geesina Maria.

In 2009 is het schip aan de buitenkant volledig gerestaureerd, voor een groot deel geklonken. Het is weer geschilderd in de originele kleur groen. De roef is ingetimmerd in de stijl van 1923, zoals het ons beschreven was door een dochter van schipper Reidinga.

BACK