Scheepsnaam Janna
Scheepstype Tjalk
Bouwjaar 1898
Gegevens 25,12 x 5,00 x 1,90 m, laadvermogen150 ton.
Voortstuwing 234 m2 zeil, en een 120 pk DAF 615 dieselmotor.

Op de helling bij scheepswerf Worst in Meppel, dertiger jaren

Toen:
Scheepswerf Mittendorff in Dedemsvaart bouwde in 1898 een tjalk met een laadvermogen van 75 last. Op speculatie, vertrouwend dat er wel een koper gevonden zou worden.
In 1899 werd het verkocht aan schipper Albert Veldman van Hoogeveen, die zijn houten tjalk inruilde en na 5000 gulden bijbetalen eigenaar werd. Het schip voer vervolgens negentig jaar lang voor drie generaties van de familie Veldman, met domicilie Vreeswijk. Met ladingen zoals grind, bakstenen, graan, kolen etc. Het was gebouwd als zeilend vrachtschip, maar werd in de vijftiger jaren verbouwd tot motorvrachtschip.
In 1988 deed het zijn laatste reis; 150 ton erwten van Rotterdam naar Woerden. Het was toen een van de allerlaatste nog vrachtvarende tjalken.

Nu:
We kochten de Janna in 1996 en hebben haar gerestaureerd als zeilend vrachtschip. Het ziet er van buiten weer uit zoals rond 1930. In het ruim is nu onze woning. We hebben 10 jaar lang in de Oude haven in Rotterdam gelegen, maar hebben nu een vaste ligplaats bij de Museumwerf Vreeswijk in Nieuwegein.
In onze vakanties varen we ermee. We zijn er al mee naar oa. de Franse kanalen, de Oostzee en de Engelse oostkust geweest. Het schip is een goede zeiler. We varen gewoonlijk met z’n tweeën, en dat gaat prima. We vinden het erg leuk om op zo’n mooi historisch schip te varen, en genieten van de vele positieve reacties die we erover krijgen.

Jannette en Erik Schumacher
http://web.me.com/eschumacher

BACK