Directieboot Nora is in 1908 in Amsterdam gebouwd in opdracht van de ADM (Amsterdamse Droogdok Maatschappij). Behalve voor het vervoeren van medewerkers en klanten over het IJ, werd de boot ook gebruikt voor toertochtjes over de Zuiderzee en de Vecht of voor het naar school brengen van de dochter van de directeur. Een van de vaste schippers in de jaren 50 was Jan Velthuis. Hij mocht het schip op zondag gebruiken voor tochtjes met zijn familie.

De boot heeft nog steeds haar oude naam. Menig oude schipper die vaker op het IJ voer, kent de Nora. Zo werd verteld dat de binnenkant ooit was afgewerkt met mahonie. Voorin bevond zich een kastje met drankflessen en glazen. Aan stuur en bakboord stonden banken met in het midden een tafel.

Nora

Eind jaren 70, begin jaren 80 kwam Nora terecht in Eernewoude bij de firma Wester. Daar werd de boot gebruikt voor tochtjes met belangrijke gasten van het restaurant. Blijkbaar was er niet zo veel animo voor want na verloop van tijd was Nora niet meer die deftige dame die ze ooit was. Ze werd verwaarloosd en kreeg water binnen door het lekkende dak. Een aantal jaren later kwam Nora in bezit van een neef van de ondernemer, gevestigd in Amsterdam. Toen de huidige eigenaar de boot in 1990 kocht, was het nog steeds een triest geheel. De motor, een 40 pk Kromhout die in het midden van de boot staat, liep nog wel maar vroeg nog heel veel onderhoud. Het ruim was een grauw beroet hol vol troep, met kale ijzeren wanden waar een lekke uitlaat alles grijs gemaakt had. Stap voor stap werd de boot opgeknapt: deuren, luiken, banken, een machinekamer, niet meer lekkende tanks, aanrecht, toilet, bergruimte, kuipranden, demontabel stuurhutje enz. enz. Nu is de keerkoppeling aan onderhoud toe.

Binnen is er stahoogte (1.90 m) en kunnen 4 personen slapen. Bij het roer heeft de boot een diepgang van 1.20 m. Ooit heeft er een 1 cilinder Kromhout in gestaan, dat is nu een 4 cilinder van rond 1940.

1970-nora-adm-3
De Nora in Revin, 2016. Fotograaf Hans Crum
De Nora in Verdun, 2016. Fotograaf Hans Crum

 

 

BACK