Beschrijving

In 1908 wordt voor schipper Pos op de werf ‘De Dageraad’ in Woubrugge de zeilklipper ‘Excelsior’ gebouwd. In 1954 heeft wordt het schip overgenomen door schipper Den Haan, een neef van schipper Pos. Tot die tijd heeft het schip altijd gezeild.

Na de overname krijgt het schip de naam ‘Quo Vadis’. Schipper Den Haan laat hetzelfde jaar nog de zijschroef (lamme arm) installeren. Het tuig, de zeilen en de mast worden van het schip verwijderd en de den wordt verhoogd om meer lading mee te kunnen nemen.

In 1992 word de klipper verkocht. De nieuwe eigenaar begint met een uitgebreide restauratie waarbij onder andere de den weer wordt verlaagd en er weer een mast met tuig word geplaatst.

Sinds 1999 is het schip bij ons in de familie en eind 2007 zijn wij de eigenaar geworden van de klipper. Het schip heet nu ‘Lumey’ en word gebruikt als varend woonschip. De voortstuwing van het schip is naast de zijschroef uitgebreid met een hoofdmotor achterin. Ook het zeiltuig van het schip zal de komende jaren weer in orde worden gemaakt.

 

Technische gegevens ‘Lumey’

Lengte: 22 meter
Breedte: 4,10 meter
Diepgang: 0,9 meter
Laadvermogen: 82 ton
Hoofdmotor: Gardner LW4 van 62 pk gekoppeld aan een keerkoppeling van Rijsdijk, type OK4
Hulpmotor: Deutz MAH 322 gekoppeld aan een zijschroef installatie van Admiraal uit Hasselt
Vaargebied vroeger: heel Nederland

Leuke weetjes:

  • Het verhaal gaat dat het schip zo goed zeilt dat schipper Pos de kluiverboom nooit heeft opgehaald.
  • Schipper Pos wilde niet dat er aan het schip gelast werd. Alles moest weer geklonken worden.
  • Er was vroeger een speciaal toilet op het schip: een droogtoilet. De reden hiervoor: schipper Pos en schipper Den Haan wilden geen gat in het schip maken.
  • In het schip is het originele interieur nog aanwezig. 100 jaar na de bouw van het schip word hier nog steeds gewoond.
  • De Deutz heeft dienst gedaan als generatorset bij een villa in het Gooi voordat deze op de klipper geplaatst werd. Na 30 jaar stil te hebben gestaan, heeft de Deutz in 2005 voor het eerst weer gedraaid.
  • De zijschroefinstallatie was in 1954 al een tweede-handsje.
  • Tijdens de bietencampagne werd het schip tot de pen van de middenbolder afgeladen. (20 ton te veel, 25%!) In het gangboord lag een loopplank om het schip begaanbaar te houden. Gelukkig hoefde er niet ver gevaren te worden.
  • Tijdens het innemen van lading kwam moeders (de schipperse) eens naar buiten kwam gestormd en riep dat er gestopt moest worden met laden: het water stroomde over de drempel de roef in.
  • Na het laden was het schip vervormd waardoor de gebinten (wegneembare stalen balken overdwars in het schip) niet meer pasten. Met een dommekracht werd het schip uit elkaar gedrukt zodat de gebinten geplaatst konden worden.
  • Wij hebben leuk contact met de zonen van schipper Den Haan. Op deze manier komen er steeds ‘op zolder bewaarde dingen’ van het schip terug naar het schip.

 

De 'Lumey' op het Hollandsch diep bij Strijensas
De ‘Lumey’ op het Hollandsch diep bij Strijensas

Schepencollectie