Een nieuwe eigenaar voor de “Smurf”!

Een aantal jaren terug kreeg Museumwerf Vreeswijk boltjalk De Smurf geschonken. De wens van de laatste eigenaar was het schip te behouden en dat ze gerestaureerd zou worden. De Museumwerf had hier wel ideeën over maar door gebrek aan geld, ruimte en mankracht bleef het hiebij.

dsc04025-kl

De Museumwerf besloot op zoek te gaan naar een nieuwe eigenaar voor dit toch wel bijzondere scheepje. Het moest iemand of een instelling zijn die het schip zal restaureren, hetzij als zeilend vrachtschip of in de hoedanigheid van een gemotoriseerde vracht-boltjalk met een mooi

stuurhutje. Om oud-ijzerjagers buiten de deur te houden werd een bedrag gevraagd van 1500 euro plus notariskosten. De Museumwerf plaatste een oproep bij diverse media waarop zo’n zeventig gegadigden zich meldden.

Om alle oprecht geïnteresseerden én het schip recht te doen, stuurde de Museumwerf belangstellenden een vragenlijst en een rapport  over de staat van het schip met een kostenindicatie voor reparatie / restauratie. Hierna viel een overgrote meerderheid van de gegadigden af.

Uit de zeven overgebleven geïnteresseerden werd door een onafhankelijke commissie de nieuwe eigenaar gekozen. Momenteel zijn we in de overdrachtsfase. Na aankoop komt het schip op de helling van de Museumwerf om het vaarklaar te maken. Zelfstandig varend

zal het schip de Museumwerf verlaten om koers te zetten naar Friesland. Wie de eigenaars zijn geworden, maken we om privacyredenen niet bekend. Wat we wel willen melden is dat de scheepsnaam zal veranderen in Papillon en dat de boltjalk wordt gerestaureerd als gemotoriseerd vrachtschip voorzien van een laad- en lostuig met de mogelijkheid tot het voeren van een steunzeil.

De Museumwerf is blij dat het schip terechtkomt in de enthousiaste, energieke handen van een echte boltjalkenliefhebber.

Geschiedenis van de Smurf, ex De Twee Gebroedersdsc04026-kl

De Smurf heette oorspronkelijk De Twee Gebroeders en werd in 1920 gebouwd in Veendam bij L. Wolthuis. Opdrachtgever was H. Bos uit ’t Zandt. De boltjalk is 21,13 m. lang en 4.05 m. breed en had een laadvermogen van 65 ton. Ergens tussen 1942 en 1953 verwisselde het schip van eigenaar. In 1953 werd het schip gemotoriseerd met een eencilinder Deutz diesel. De schipper, Geert Hoekstra uit Augustinusga, voer ermee tot vermoedelijk halverwege de jaren zestig, waarna De Twee Gebroeders als woonschip in Amsterdam terechtkwam. In 1967 werden de destijds bekende keramist Han Knaap en zijn vrouw eigenaar. Zij noemden de tjalk Smurf, timmerde haar in en trokken ermee rond totdat Knaap door een ongeval overleed. Zijn weduwe streek begin jaren zeventig neer in Utrecht waar zij op het schip bleef wonen. Uiteindelijk liep de Smurf door omstandigheden achterstallig onderhoud op waarna schenking aan de Museumwerf volgde.

 .

 

 

Who is Joop Dorleijn

Joop Dorleijn is de uitvoerend beheerder van de website. Vragen, aanvullingen en/of verbeteringen kunt u mailen naar de inhoudelijk beheerder Cisca de Ruiter via cisca@museumwerf.nl.

BACK